Fiat Ducato met 9-traps automatische versnellingsbak, Euro 6D motor, nieuwe ADAS en aangepast design 19 juni 2019

De Fiat Ducato is uitgegroeid tot de onbetwiste Europese marktleider. Voor het vijfde jaar op rij voert hij in twaalf landen de verkoopranglijst aan en is hij de absolute nummer één in de Europese camperwereld: ongeveer drie op de vier in Europa verkochte campers zijn gebouwd op Ducato-basis. Nu is de Fiat Ducato voor het eerst voorzien van een 9-traps automatische transmissie, nieuwe rijhulp-& infotainmentsystemen en beleven nieuwe Euro 6D motoren hun debuut.

Het succes van de Fiat Ducato kan worden verklaard vanuit zijn aanpassingsvermogen: klanten kunnen erop vertrouwen dat de Ducato dankzij zijn veelzijdigheid een oplossing biedt voor nagenoeg elke transport- of werkbehoefte, van personenvervoer tot de distributie van goederen en koeltransport. De Ducato dankt zijn populariteit verder aan zijn technische kenmerken, zoals de beschikbare laadvermogens, laadvolumes en asbelastingen die  best in class zijn voor bestelwagens met voorwielaandrijving. En natuurlijk aan zijn uitgebreide keuze aan wielbasis-, lengte- en hoogtevarianten.

Op de nieuwe Ducato rust de taak zijn voorgangers te overtreffen en de beste Ducato ooit te worden. De motoren voldoen allemaal aan de Euro 6D-emissiestandaard, zijn efficiënter, milieuvriendelijker en krachtiger dan ooit. Met het oog op het milieu zijn er  ook keuzemogelijkheden voor diverse alternatieve brandstoffen.

De met EcoPack uitgeruste krachtbronnen hebben een Start&Stop-systeem, een intelligente dynamo, een elektronisch gestuurde brandstofpomp en een ‘Eco’-modus die energie- en brandstofbesparing garanderen.

Voor het eerst is ook een elektronisch geregelde negentraps automatische transmissie verkrijgbaar. Deze nieuwe ‘9Speed’-transmissie is uitgerust met de nieuwste generatie koppelomvormer die optimaal gebruikmaakt van de koppelkarakteristiek van de motor. Als lichtste automaat in zijn klasse staat hij garant voor maximale betrouwbaarheid en duurzaamheid, en onderscheidt hij zich door zijn rijcomfort onder alle omstandigheden.

Tot slot maakt een ruim aanbod aan infotainment- en rijassistentiesystemen van de nieuwste generatie de Fiat Ducato weer helemaal klaar voor de toekomst.

De vernieuwde Fiat Ducato is later dit jaar te bestellen bij alle Fiat- en Fiat Professional-dealers.

In de loop van 2020 zal er ook een volledig elektrische versie van de Ducato beschikbaar komen. Deze vormt een aanvulling op het aanbod aan voertuigen voor alternatieve brandstoffen, dat verder bestaat uit de Ducato Natural Power- groengas/CNG -versies. De ontwikkeling van de Ducato Electric gebeurt middels een innovatief proefproject dat wordt uitgevoerd in samenwerking met geselecteerde klanten. Het doel daarbij is om voor uiteenlopende professionele toepassingen elektrische maatwerkoplossingen te ontwikkelen die niet ten koste gaan van het laadvermogen en de rijprestaties.

Motoren: prestaties, milieu en efficiëntie

Het motorengamma is altijd al een van de sterke punten van de Fiat Ducato geweest. Zijn uitgebreide aanbod van uiterst krachtige en betrouwbare motoren biedt voor uiteenlopende toepassingen een oplossing. De Ducato is in feite het enige model in zijn segment dat is uitgerust met een specifiek voor bedrijfswagens ontwikkelde dieselmotor, een robuuste en duurzame krachtbron die prestaties en comfort op het niveau van een personenauto biedt. De motoren voor de nieuwe Ducato hebben alles wat hun voorgangers zo populair maakte en combineert dat met nog meer rijcomfort en nieuwe vermogensvarianten.

Het gehele MultiJet 2-gamma -allemaal Euro 6D-motoren-  omvat nu op bedrijfswagentechniek gebaseerde 2,3-liter motoren die met een variabele turbocompressor zijn uitgerust voor een soepeler rijgedrag. Deze krachtbronnen beschikken over een ongekende souplesse bij lage toerentallen, wat resulteert in een lager brandstofverbruik in de reële gebruikscyclus. De nieuwe turbo wordt elektronisch aangestuurd, waardoor de luchtopbrengst optimaal aan het motortoerental en de rijstijl van de bestuurder wordt aangepast en te allen tijde de juiste drukvulling wordt geboden. Dit is mogelijk dankzij de montage van een reeks beweegbare schoepenbladen langs de radius van het turbinewiel: deze regelen de uitlaatgasstroom en bijgevolg het toerental en de vulkracht van de turbocompressor.

Het motorenaanbod begint met de 2,3-liter MultiJet 2 met een vermogen van 120 pk bij 2750 toeren en een maximum koppel van 320 Nm bij 1400 toeren. Deze levert 10% meer vermogen en koppel dan de voorgaande 2,0-liter motor en is gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak. Het hart van het gamma wordt gevormd door de motor van 140 pk bij 3500 toeren, die met zijn koppel van 350 Nm (+ 9% in vergelijking met de 130 MultiJet) bij slechts 1400 toeren buitengewoon veelzijdig en soepel is. De 140 pk-versie is beschikbaar met zowel een handgeschakelde versnellingsbak als de geavanceerde ‘9Speed’-automaat. Superieure, maar ook milieuvriendelijke prestaties kenmerken de variant met een vermogen van 160 pk bij 3500 toeren, die in de versie met automatische transmissie een maximum koppel van 400 Nm bij 1500 toeren levert. Deze krachtbron heeft een versterkte krukas met extra grote lagers, speciale zuigers en een specifieke turbocompressor, waardoor hij ondanks zijn hogere prestatieniveau een lange levensduur kan waarborgen. De top van het gamma bestaat uit de 2.3 MultiJet met een vermogen van 180 pk bij 3500 toeren en een maximum koppel van 400 Nm in combinatie met de handgeschakelde versnellingsbak en 450 Nm (+ 12% ten opzichte van zijn voorganger) in combinatie met de nieuwe negentraps automaat waarmee deze motor zich kwalificeert als beste in zijn klasse wat betreft koppel.

Tot slot is er nog de Natural Power-variant met een 3,0-liter groengas/CNG-motor met een maximum vermogen van 136 pk bij 2730 toeren en een maximum koppel van 350 Nm bij 1500 toeren. Deze krachtbron is illustratief voor de voortrekkersrol die Fiat Professional vervult bij de ontwikkeling van motoren voor deze alternatieve brandstof. Hij is verkrijgbaar in de Ducato 140 Natural Power, het vlaggenschip van Fiat Professionals groengas/CNG-gamma, dat verder bestaat uit de Fiorino en de Doblò met zowel korte als lange wielbasis.

Nieuwe 9-traps automatische transmissie

De later dit jaar te introduceren nieuwe negentraps automatische transmissie staat garant voor een ontspannen en plezierige rijbeleving, zonder concessies te hoeven doen aan de prestaties. Daarnaast onderscheidt hij zich met een gunstig brandstofverbruik in alle rijsituaties. Het is de lichtste transmissie in zijn klasse en de elektronische besturing optimaliseert het aandrijfkoppel van de motor, met een record van 450 Nm op de 180 pk-versie. Dankzij de koppelomvormer als vervanger van de traditionele koppeling garandeert de 9-trapsautomaat tot slot een voortreffelijke betrouwbaarheid en lange levensduur.

Bestuurders kunnen kiezen uit drie verschillende rijprogramma’s: Normaal, Eco – voor een soepeler acceleratie en een speciale schakelstrategie om een zo laag mogelijk brandstofverbruik te realiseren – en Power, dat een snelle motor- en transmissierespons biedt voor optimale prestaties, zelfs onder zware omstandigheden.

Er zijn twee bedieningsstanden: de D-stand (Drive, rijden) en de Autostick-stand. In de D-stand kiest en schakelt de besturingsmodule de versnellingen volautomatisch, waarbij onder andere rekening wordt gehouden met de rijsnelheid, belasting en helling. De Autostick-stand is bedoeld voor situaties waarin de transmissie zeer veelvuldig schakelt en voor bijzonder uitdagende omstandigheden, zoals het rijden op steile hellingen. In deze stand kan de bestuurder een lagere versnelling vasthouden om meer koppel tot zijn beschikking te hebben zonder risico op oververhitting. Deze speciale stand wordt geactiveerd door het transmissiekeuzehendel naar links te verplaatsen, waarna semi-handmatig schakelen mogelijk is door de hendel naar voren of achteren te bewegen.

EcoPack

De Ducato van 160 en 180 pk worden standaard geleverd met EcoPack. Vanaf september geldt dat ook voor de andere vermogens. Dit pakket technologische oplossingen om het milieu te sparen bestaat uit een Start&Stop-systeem, een slimme dynamo, een elektronisch gestuurde brandstofpomp voor een grotere brandstofzuinigheid, plus een ECO-schakelaar die de bestuurder kan inschakelen om zo zuinig mogelijk te rijden.

Hiermee kunnen de totale bedrijfskosten, van oudsher al laag bij de Ducato en alle andere Fiat Professional-modellen, verder worden verlaagd.

Rijassistentie- en infotainmentsystemen

De Ducato MY2020 is de beste Ducato die ooit is gebouwd. Niet alleen wat betreft techniek en motoren, maar ook op het gebied van connectiviteit, rijassistentie en veiligheid. Hij biedt de modernste rijhulpsystemen die de bestuurder in staat stellen om het voertuig in elke situatie volledig onder controle te houden, zoals:

  • Dodehoekbewaking: werkt met radarsensoren die in de achterbumper zijn gemonteerd. Deze signaleren naderende voertuigen die voor de bestuurder onzichtbaar zijn als ze zich in de dode hoek van de spiegel bevinden.
  • Detectie van kruisend verkeer achter de auto: maakt gebruik van dezelfde radarsensoren in de achterbumper om voertuigen te herkennen die van opzij naderen wanneer de auto achteruit rijdt. Het kan ongevallen tijdens het achteruit rijden voorkomen.
  • Noodstopregeling: systeem dat obstakels herkent en, na te hebben gecontroleerd of er onmiddellijk gevaar voor een botsing bestaat, de bestuurder waarschuwt en zo nodig ingrijpt door automatisch een noodstop uit te voeren.
  • Waarschuwingssysteem voor het onbedoeld verlaten van de rijbaan: waarschuwt de bestuurder met akoestische en visuele signalen als er gevaar dreigt doordat de auto onbedoeld de rijbaan verlaat.
  • Verkeersbordherkenning: systeem dat gebruikmaakt van een camera achter de voorruit om verkeersborden met snelheidslimieten en inhaalverboden te herkennen. Deze worden op het infodisplay in het dashboard weergegeven.
  • Grootlichtherkenning: systeem dat het in- en uitschakelen van het grootlicht in de koplampen automatisch regelt om het zicht in het donker te verbeteren en verblinding van tegenliggers te voorkomen.
  • Regen- en lichtsensoren. De regensensor activeert de ruitenwissers zodra het begint te regenen en stemt de wissnelheid af op de intensiteit van de regenval. De lichtsensor schakelt bij onvoldoende buitenlicht automatisch het dimlicht in.
  • Bandenspanningsbewaking: systeem dat permanent de bandenspanning controleert en bij eventueel spanningsverlies een melding op het infodisplay in het dashboard geeft.

Een must-have voor elke échte professional is de ‘Engine Idle Preset’, een regeling om automatisch het stationaire toerental van de motor te verhogen bij de inschakeling van extra elektrische apparatuur die aan boord is geïnstalleerd. Een andere nieuwe voorziening is de led-verlichting in de laadruimte. Deze krachtige nieuwe lampen zijn beschikbaar in drie verschillende sterktes die al naar gelang de wielbasis worden toegepast om te allen tijde een goede verlichting te waarborgen. De sterkte varieert van 40 lux langs de buitenrand tot maximaal 70 lux in het midden van de laadruimte.

Infotainment met Apple CarPlay-integratie en ondersteuning van Android Auto™

In de tweede helft van het jaar wordt het infotainmentaanbod voor de nieuwe Ducato uitgebreid met een nieuw systeem met een 7-inch touchscreen USB-poort en DAB-tuner. Voor de navigatiefunctie kunnen de afmetingen van het voertuig inclusief eventuele accessoires worden gespecificeerd, waarna bij de routeberekening te lage doorgangen en te smalle straten worden vermeden. Een functie voor professionals die beroepschauffeurs en camperbestuurders beslist zal aanspreken.

Dit nieuwe systeem biedt ook Apple CarPlay-integratie en Android Auto™-ondersteuning. Apple CarPlay geeft route-aanwijzingen die geoptimaliseerd zijn op basis van verkeerssituaties. Daarnaast kan CarPlay worden gebruikt om via Siri-spraakbesturing handsfree te bellen, tekstberichten te verzenden en ontvangen en muziek, audioboeken en podcasts vanaf een iPhone te beluisteren.

De ondersteuning van Android Auto™ maakt het mogelijk apps vanaf een Android-smartphone op het touchscreen in het dashboard weer te geven en op een veilige manier tijdens het rijden te gebruiken. Zo kan de bestuurder Google Maps™ of Waze gebruiken voor route-informatie en heeft hij eenvoudig toegang tot de muziekbestanden en berichten-apps op zijn telefoon. Meer informatie over Android Auto is te vinden op: support.google.com/androidauto.

Android Auto, Google Play en Google Maps zijn handelsmerken van Google LLC.

Apple CarPlay is een geregistreerd handelsmerk van Apple Inc.

Modern design in personenautostijl

Het design van de nieuwe Ducato kenmerkt zich door een strakke personenautostyling die, in combinatie met het concept van een authentieke lichte bedrijfswagen, een sterk gevoel van dynamiek, veiligheid, kwaliteit en robuustheid uitstraalt. De nieuwe Ducato bouwt dan ook voort op het concept van ‘design ontmoet functionaliteit’, waaraan hij sinds 1981 zijn onmiskenbare charisma dankt en zich van andere lichte bedrijfswagens onderscheidt. Een van zijn belangrijkste stylingkenmerken is van oudsher de horizontale tweedeling van de cabine in twee goed gedefinieerde volumes: boven en onder. Door aanpassing van de afmetingen is deze splitsing is nu wat minder geometrisch en daardoor een stuk dynamischer geworden. De ver naar voren doorgetrokken voorstijlen zijn met elkaar verbonden via de gespierde radiateurgrille, waarvan het ontwerp de hele voorkant van het voertuig omsluit via de omlijstingen van de koplampen. Andere opvallende kenmerken van de voorkant zijn de titaniumkleurige grille en de glanzend zwarte koplampomlijstingen. De meest kwetsbare delen van het voertuig zijn beschermd door de robuuste structuur van de bumpers en de motorkap, wat als bijkomend voordeel heeft dat eventuele kosten voor schadeherstel tot een minimum beperkt blijven.

HomeSpecialist in FIATFiat Ducato met 9-traps automatische versnellingsbak, Euro 6D motor, nieuwe ADAS en aangepast design